Tuesday, 15 March 2011

PENATNYA MENCARI REZEKI

 Asalamualaikum dan selamat malam..

        malam nie saya nak bagitau seluruh dunia betapa penatnya mencari rezeki,mencari sesuap nasi untuk dimakan ,baru saye tau betapa susahnya mak dan abah saya cari rezeki untuk keluarga kami,, betapa penatnya mereka untuk menberi kami makan lauk pauk yang enak diatas meja. saya datang dari keluarga yang bukan mewah keluarga yang sederhana, bapa saya hanya seorang security guard manakala ibu saya hanya seorang suri rumah ,kami juga menpunyai perniagaan iaitu meniaga rempah di pasar tani namun ia hanya kecil-kecilan, saya selalu merungut kenapa kita idup susah abah,saya tau pertanyaan saya telah menyinggung kedua hati ibu bapa saya. dari kecik saye selalu nakkan barang mcm sepupu saye, saya nak pakaian renang , tapi abah saya cakp tak payah la beli mahal, jadi bila time mandi air laut atau mandi air terjun saye akan pandang je sepupu saya mandi, .Bila time nak gi berjalan-jalan ,saya dan adik akan selalu menumpang kereta family sepupu saya,sebabnya abah tak leh nak bawk jauh-jauh kereta kami hanya kereta buruk je, time tue abah hanya gunakan kereta lama, takat pergi negeri kedah je tue pun jarang-jarang sekali abah bawak kami pergi berjalan-jalan, selebihnya saya dan adik akan menumpang kereta sepupu saya, selalu jugak saya rasa malu asyk tumpang kereta makcik  dan pakcik saya, saya tak salahkan abah sebab kami dari keluarga yang sederhana yang tidak mewah seperti orang lain,jadi sejak kecil saya menanam azam apabila besar nanti saya nak jadi seseorang yang boleh dibanggakan, tuhan telah makbulkan impian saya,iaitu saya dapat masuk ke UNiverstiy tujuannya untuk mencari kehidupan yang lebih baik kepda keluarga              
          entry kali nie pasal kesusahan cari  rezeki , demi mencari duit sampingan saya akan melakukan pelbagai bisnes sekajap itu sekejap ini, saya seorang yang cepat mengaku kalah tapi saye sering mencuba dan akan selalu hendak mencapai matlamat saya walaupun pelbagai dugaan datang , seperti hari ini saya telah turun naik 5 bangunan 3 tingkat untuk menjual kerepek pisang saya tak semua orang akan menbeli, dan kite perlu bersungguh-sungguh dalam menjual untuk mendapatkan keuntungan dan mendapat kembali modal kite, saya rasa amat penat dan saya hampir sakit gastrik kembali kerana saya tidak makan sejak dari petang tadi,saya hanya minum air semata-mata,,selepas saya balik dari menjual kerepek ,saya hadiahkan diri saya hanya dengan sebijik burger , apabila saya hendak makan burger tersebut saya rasa sebak sebabbnya baru saya tahu betapa susahnya nak mencari rezeki kite perlu berusaha sehabis daya, kadang-kadang saya rasa cemburu pada orang lain yang tidak perlu bersusah payah seperti saya sebbnya mereka datang dari keluarga mewah mampu menbeli apa sahaja, sedangkan saya tidak pernah dapat apa yang saya inginkan didalam hidup saya,dan pembelajaran adalah ilmu dan kekaayaan dalam diri saya , saya tidak sepandai seperti orang lain namun bagi saya tanpa ilmu syaa adalah seorang yang lagi miskin,

                pada malam ini saya lagi terbuka mata terbuka hati betapa saya mengagumi ibu bapa saya yang mencari rezeki untuk keluarga kami, betapa hebatnya mereka untuk tidak merasa penat mencari rezeki, untuk menberi pendidikan kepada kami 2 beradik walaupun hanya didalam serba sederhana, bagi orang yang tidak pernah melalaui kehidupan seperti aku mereka tidak akan mengetahui bagaimana perasaan tersebut.,saya menulis entry ini untuk menjadi iktibar pada diri saya agar tidak mudah mengaku kalah dalam perniagaan untuk mendapatkan wang,,,,saya menjadikan ibu bapa saya sebagi role model sebagaimana mereka tidak pernah merasa penat untuk menberi kehidupan yg baik pada anak-anak mereka begitu juga aku untuk tidak putus asa dalam apa jua yg aku ceburi .


MAK DAN ABAH  SAYA
NIE ADALAH KELUARGA BESAR SAYA .
 


3 comments:

omaQ said...

nice blog.. selamat menjadi guru sejati -www.omaQ.org

Nurul said...

kalo kita pernah susah, kita akan lebih hargai kehidupan tu..N xakan takut bila kita senang then kenikmatan itu ditarik balik sebab kita pernah rasa dah pahit maung itu..jangan risau kalo kita susah coz itula pengajaran yg plg bermakna..

FuLL Of Love said...

tq omar ,sem nie nak wat ROS bedebar gak nie huhu ,,,,

tq nurul gak,,betul ckp nurul ia memang pengajaran paling bermakna untuk seseorang insan itu untuk hidup dengan lebih bermakna,sebb saya idup susahla saya belajar bersungguh,,