Tuesday, 29 March 2011

MUNGKIN BANJIR AKAN BERLAKU LAGI????~!!!!!!

 Assalmualaikum!!!

AWAK SEMUA HUJAN LA :(
dalam dua hingga tiga hari nie hujan di kedah dan semua kawasan utara nie makin menjadi-jadi, seperti edisi banjir yang lalu,kalu nak ikutkan dalam masa  5 hari  dah penuh air area kedah , disebabkan ujan tak berhenti-henti dalam masa 24 jam, nie dah 3 hari hujan asyik turun je pagi tadi pun turun gak, ketika aku duk menulis sambil memakai kain selimut (melilit badan saye takde baju sejuk :( ).hujan masih belum berhenti bile pikir-pikir lagi kesiannya kat penoreh-penoreh getah dan petani, kalu dah hujan nak g kuar menoreh pun tak leh ,,dan kalu banjir la lagi satu hal air  memenuhi kawasan  tanaman mereka udah xleh nak jual sayur-sayuran yang diorang tanam tue rugila !! ,kawasan padi lagila terus jadi kawasan laut kalu nak ikutkan seperti masa lalu,aku nampak macam laut je padahal dulu tue semua kawasan tanaman padi siap ade kilang padi kat tepi banjir punya pasal kan, dugaan ciik gayah oi ,kawan  aku cakap dekat perlis air dah naik,, jadi semua penduduk kedah diminta berjaga-jaga sila alihkan barang ke tempat tinggi, kalu banjir lagi tahun nie mungkin dugaan tuhan la nak menguji sejauh mana makhluknya yang bernama manusia nie tabah,, umah nenek aku aku rasa mesti dekat dah nak naik air  (tak call la pun lagi) , sebab umah nenek aku tepi sawah yang indah lagi hijau tue,,tapi kalu dan banjir air penuh jadi mcm tasik la sawah tue,, untuk mengingatkan kenangan banjir yang lalu aku bagi la sikit gambar-gambar seteruk mana banjir di kedah yang lalu, harap-harap ujan cepat berhenti mari kita sama-sama doakan ,


 TIP BANJIR DARI AKU BERGUNE TAU !!!!!


2: alihkan barang-barang ke tempat paling tinggi (atas gunung pun boleh)

3: simpan barang-barang yang penting dalam simpanan anda contoh barang emas,sijil lahir,sijil spm dan sewaktu dengannya satgi takda sijil xleh mintak keje weh

4: isi minyak keta penuh-penuh (dulu semua minyak habis sebb stesen minyak air masuk )

5: kite kene simpan duit kat kite sikit (sebbnya dulu masa banjir abis duit kat mesin ATM kat UUM nie SEMUA kehabisan wang sebab semua takut duit basah kene banjir )

6: sentiasa tengok perkembangan terkini melalui berita suratkhabr atau Tv ( bolehla korang tau keadaan genting ke tak ke sekrang )

AKU WARTAWAN BANJIR HEHE (NIE TAUN LEPAS PUNYA PIC)


HA TGK PETRONAS TENGGELAM NAK ISI MINYAK KAN DAH XLEH

NIE SEBENARNYA SWAH PADI TAU (JADI TASIK DAH)


PERHATIAN !! AMARAN KEMENTERIAN PERTAHANAN SEMUA GAMBAR NIE ADALAH TAHUN LEPAS PUNYA JANGAN LA TEKEJUZ LAK TETIBE ,,,,KAT SINI BELUM BANJIR LAGI !!!

1 comments:

chacha said...

aumcakkkk!! tips yg mmg berguna...:)
thks share....ley prktik kalo kdah bnjr lg...hahaha