Wednesday 16 March 2011

SUMBER INSPIRASI DALAM KEHIDUPANKU

Assalamualaikum
        tok tok (bunyi ketuk pintu la) ,aku nie nak kata syok sendiri pun ade gak,,entah ade ke takde orang bace blog aku ,xde pun tak pe ,ade pun takpe teheee,,kebelakangan ini aku suke menulis sebbnya intenet nak bukak Fb Slow sangat sampai tahap cipan yang heren dan pelik bin ajaibnya bukak blog laju plak,pelik aku adakah nie sebab gelombang tsunami, tak nak bercakap tsunami aku nie cepat sedih ,teringat tsunami sebak je tapi nak ckp jugakla sikit kan, tgk negara jepun walaupun bencana yang terjadi begitu teruk tapi mereka adalah negara yang cukup tabah ,semangat kenegaraan cukup kuat , selepas tsunami itu semangat bantu menbantu mereka sangat dapat dilihat ,ramai yang beratur nak derma darah bagi pesakit lain yg kekurangan darah,ramai yang hulurkan duit dan jadi sukarelawan nak cari orang-orang yang hilang nie dan mcm-macm lagi la ,Jepun negara yang paling maju di aSIA, namun berbalik kepada takdir tuhan telah menulis takdir mana-mana negara pun, kemungkinan negara kite juga boleh terjadi seperti negara jepun, jadi marilah kite bersama-sama mengubah hidup yang tak bereti sebelum ini kepada bererti ,tingkatkan amal ibadat kita ,nak menghadapi hari esok ,takut-takut tak sempat (peringatan untuk diri sendiri) .
            aku selalu keluar dari tajuk topik bile menulis kan kan,,,kadang-kadang aku nak menulis pasal kesedihan tut tut menulis pasal kegembiraan , kenapa kenapa susah nak ekspresikan apa dalam hati huhuhu,,payah betul,berbalik pada tajuk aku Yg best tue sapa sumber inspirasi aku dalam kehidupan selain family aku yang paling bermakna adalah MY GRANDMOTHER . aku tinggal bersama nenek aku sejak aku masih tadika lagi ,kemudian apabila My grandfather meninggal aku masih tinggal bersama nenek aku, aku adalah kanak-kanak yang paling dasyat Kenapa aku kata mcm tue kan,,,,,sbnya masa tadika sudah 4 tadika aku masuk dan aku lari hehe ,,aku masih ingat  bile je aku lari masa tadika Atok (sangat garang ) akan jemput aku naik motor balik umah ,bila balik je mesti aku kene marah nagan neneK,masa tido aku tido kat tengah atOK dan nenek dekat kiri dan kanan aku,,,hehhe masa kecik je,,masa sekolah rendah pun aku wat hal gak sampai sekarang makcik dan pakcik aku mesti perli-perli aku sb kes aku sekolah rendah dulu,,,aku adalah pelajar yang paling malas tahap gaban ,tak suke g sekolah masa tue darjah 5 ,masa tue aku baru pindah ke sekolah tue selepas kematian aTok aku,, aku tak suke cara pengajran guru-guru kat situ bosan je,,aktiviti pun asyik sukan je huhu ,kawan-kawan pulak sombong-sombong alah tak padan dengan duk kG nak sombong palk kan sebb itu la aku malas nak g sekolah , masa sekolah kat sekolah  tue aku sangat pendiam sebbnya aku tak suke sekolah itu jadi suara aku aku simpan je ,,,kalu time nak g sekolah je aku mesti wat-wat sakit ,tapi kadang-kdang aku betul-betul sakit Tau !!,mesti pakcik dan makcik aku tak percaya gak kan tapi lantakla aku memang saKIT Ok !!!.
      Masa sekolah menengah lak aku tak lari hehe sebbnya aku ade ramai geng ,mcm geng bus sekolah tue,,aku rasa best je g sekolah hari-hari, pastu hari-hari pas sekolah ckp telepon dnegan kwan aku bukan gune hp mc skrg (gune telepon umah , zaman dulu murah sikit) bukan dengan bf yer bercakap dengan kawan-kawan perempuan citer bab gosip ,keje sekolah sb tak sabar nak tunggu esok nak bercerita katakan, pagi -pagi nenek aku akan anta aku naik moto kalu nenek aku tak sihat aku naik bus je pagi-pagi.kadang-kadang waktu subuh nak g sekolah lam kul 7 pagi tue banyak kabus jadi tak nampak ,sampaikan aku pernah la jugak beberapa kali tersalah tahan bus kilang ingatkan tue bus sekolah ,,nasib baik pakcik bus kilang kenal aku so dapatlah naik dengan pekerja kilang ,kadang-kadang naik van kilang pun sama jugak sabb ingatkan bus ,nampak dari jauh sama je saiz (attention aku ade masalah rabun yer) .rumah aku jauh dari rumah kawan - kawan lain . bIle balik umah  je mesti aku bercerita nagan nenek aku pasal sekolah sebab umah jauh sangat xde sapa nak dengar aku bergosip itu dan iniu jadi nenek aku akan jadi mangsa hehe, 
                   paling menyentuh hati nenek akan tunggu aku untuk makan sama-sama, aku akan tnya nenek aku " tok( nenek) dah makan ke?,,nenek aku cakap tak makan lagi tunggu hang la, sebak je rasa ,sebb aku balik sekolah kadang-kadang lambat sanggup nenek aku tunggu aku, bile naik tingkatan 4 dan 5 nenek aku dah x anta aku p sekolah ,aku naik motor sendiri g sekolah nenek pun time tue dah tak bepe sihat kalu nenek aku deman atau tak sihat aku mesti xnak g sekolah (sebenarnya alasan aku gak tak mau g sekolah tapi yang penting nenek aku la kan) ,aku nie bukan baik sangat ,suke je melwan ape yg nenek aku cakp tapi semua yang nenek aku suh aku wat mesti aku buat la ,,nak mati kene marah kalu tak buat hahhaha.aku anggap nenek aku nie mak aku, die yang bagi duit, die yang masak, die yang suke bebel (seorang mak mesti suke bebel wajib) sampai sekarang aku masih tinggal bersama nenek aku, dia adalah sumber inspirasi aku untuk bebel (hhahaha) untuk jadi seorang yang berjaya ,nenek aku selalu wat ayat sedih "tok mesti tak dan nak tgk hang habis belajaq" aku pun cakapla "awat duk kata mcm tue sempat ah nanti kalu yaya dapat gaji pertama yaya nak beli dapur yg ade aven nak bakaq kek jual kat sekokah " seperti biasa minda untuk perniagaan tetap ade hehehe,,,aku saku selalu berdoa pada tuhan agar panjangkan umur nenek aku sebab aku nak die lihat kejayaan aku, aku dan die rasa duit gaji aku ,aku nak beli rumah dan bawak nenek aku dan bibik aku bersmaa bibik?? (kami ade bibik betul dari indonesia, so die  leh tolong cuci uamh aku ler) tapi yang aku nak habaq mai kat hampa semua aku tak leh hidup tanpa nenek aku , orang lain yang couple-couple msti cakp kat pakwe dan makwe diorang "i xleh idup tanpa u  sayang " tapi aku tak leh hidup tanpa nenek aku, selalu dalam solat aku masa berdoa tue ,aku jadi sensetif gila,,emosi pe tah ,menangis je kalu ingat kat nenek aku ,xdapat digambar kalu nenek aku takde ape akan jadi kat aku,bile aku manaip lam blog nie bile tulis pasal nenek aku pun air mata dah menitik (aku tak tipu basah katil aku sambil taip nie) jadi sebak je,,,aku tak leh terus nak tulis lagi banyak kenangan dengan nenek aku , Ya ALLAH PANJANGKAN USIA NENEK AKU YA ALLAH ,SEMOGA NENEK AKU SENTIASA SIHAT DAN GEMBIRA...


NENEK SAYA KHADIJAH BINTI MUHAMMAD
LAGU HANYUT :FAIZAL TAHIR

Maafkanlah ku tak bisa hidup tanpa kamu
Fahamilah ku tak mampu terus tanpa kamu
Bagaimana ku nanti
Bila tiada mengganti
Yang ku ada hanya kamu saja
Saat mata terpejam
Hanya kau ku terbayang
Menghapus semua segala rasa di jiwaku
Saat mata terbuka
Kamulah yang pertama
Tak mampu aku
Bayangkan
Hidup tanpa dirimu
Ulang Chorus
Aku memang bersalah
Selalu saja mengabaikan mu
Dan tapi dah ku sedari
Segala perit kau lalui
Ku terlupa kau terluka
Dan memang selalu
Aku bersalah
Selalu saja mengabaikan mu
Meninggalkan mu
Dan tetapi itulah aku sedari
Segala perit yang kau lalui
Kerna diriku yang terus hanyut
Maafkanlah ku tak bisa hidup tanpa kamu
Bagaimana ku nanti
Bila tiada mengganti
Yang ku ada hanya kamu saja
Bagaimana ku nanti
Bila kau tak di sisi
Yang ku ada hanya kamu saja

 
CUCU YANG GEMUK-GEMUK MENGHIMPIT TOK

TAHUN LEPAS KEK HARI JADI TOK TAHUN NIE TUNGGU KEK BARU ..

0 comments: